Jako lider zespołu musisz umieć radzić sobie z nieuniknionymi sytuacjami kryzysowymi, które się pojawiają.
Oto trzy wskazówki, jak radzić sobie z kryzysem jako lider zespołu:
Kiedy sprawy idą źle, komunikacja jest kluczowa – ale jest równie ważna, kiedy wszystko idzie gładko. Słaba komunikacja może prowadzić do zamieszania i niepokoju, co może powodować problemy w dłuższej perspektywie.
Twoi pracownicy nie potrafią czytać w myślach, więc upewnij się, że komunikujesz się jasno i skutecznie, stosując techniki aktywnego słuchania, takie jak parafrazowanie wypowiedzi lub zadawanie pytań otwartych, które zachęcają do rozwinięcia myśli i uczuć.
Zachowaj spokój we wszystkich fazach kryzysu, nawet jeśli są one stresujące lub przerażające dla wszystkich zainteresowanych. Jeśli jesteś zdenerwowany lub przestraszony, będzie to widoczne w Twoim tonie i zachowaniu – a te emocje będą zaraźliwe!
Kolejnym krokiem jest przejście przez proces rozwiązywania problemów, aby określić, jak najlepiej rozwiązać dany problem, pamiętając jednocześnie, że proces ten może być inny dla każdego członka zespołu w zależności od jego roli w firmie.
Wreszcie, należy działać szybko po ustaleniu, jakie działania najlepiej rozwiążą dany problem, biorąc pod uwagę wszelkie możliwe skutki podejmowania takich decyzji.
Gdybyś nie dysponował odpowiednią wiedzą, jak należy działać w kryzysowych sytuacjach, warto zawczasu uczęszczać na odpowiednie szkolenia dla firm. Dzięki nim możesz uchronić się przed negatywnymi skutkami takich momentów i zachować zdrowe relacje ze swoimi pracownikami.