Definicja oceny to „proces wydawania sądów na temat jakości, zdolności lub wartości czegoś”. Oceniając pracownika, określamy, czy dobrze wykonuje on swoją pracę, czy też nie.
Istnieje wiele sposobów na ocenę pracownika:
Ocena pracy to powszechna forma oceny pracowników. Celem oceny jest określenie, czy pracownik spełnia oczekiwania związane z jego stanowiskiem. Oceny wydajności mogą przybierać różne formy, takie jak ocena tego, jak dobrze pracownicy wykonują swoje zadania, przeprowadzanie wywiadów i ankiet ze współpracownikami lub dokonywanie ocen wydajności na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów dostarczonych przez działy kadr.
Ocena 360 stopni to ocena wyników pracy pracownika, która obejmuje informacje zwrotne od jego menedżera, współpracowników i bezpośrednich podwładnych. Celem tego rodzaju oceny jest zapewnienie bardziej szczegółowego spojrzenia na to, jak dobrze dana osoba radzi sobie na swoim stanowisku. System ocena 360 stopni to skuteczny sposób, aby pomóc pracownikom w poprawieniu ich wyników, ponieważ dostarcza im informacji o tym, jak inni postrzegają ich pracę.
Ocena menedżera to ocena wyników pracy pracownika przez jego bezpośredniego przełożonego. Ten rodzaj oceny może być przeprowadzony podczas spotkań jeden na jeden, poprzez pisemne oceny i podczas przeglądów wydajności. Oceny menedżerskie są często zapisywane, aby pracownicy wiedzieli, jak sobie radzą i co muszą poprawić.
Systemy te wykorzystują metryki oparte na kompetencjach i umiejętnościach, które są zgodne z celami organizacji.