Źródło: Andrea Piacquadio/Pexels
Łożysko to jeden z tych elementów każdej maszyny, bez której to ruch obrotowy jest właściwie niemożliwy. Zanim powstały znane obecnie modele i sposoby tworzenia, do łożyskowania wykorzystywano między innymi elementy drewniane, które to przy odpowiednim smarowaniu zapewniały możliwość ruchu. Jednak starożytne maszyny już dawno przeszły do historii, a o łożyska opierają się praktycznie wszystkie branże.
Każdy, kto kiedykolwiek użytkował rower, doskonale wie jak uciążliwe potrafi być zużycie łożyska koła lub korby. To właśnie tutaj znajdziemy najprostsze łożysko kulkowe będące po prostu wiankiem z metalowych kulek utrzymywanych w miejscu przez kołnierz. Zapewniają one akceptowalne opory przy jednoczesnej prostocie obsługi.
Kolejnym miejscem, w którym są one używane są piasty koła i skrzynia biegów samochodu. W branży motoryzacyjnej łożyska wykorzystywane są również w układzie zawieszenia, chociażby w postaci łożysk amortyzatora umożliwiających skręcanie pojazdom wyposażonym w kolumny MacPhersona.
Pozostając w temacie przekładni, to łożysko igiełkowe jest kolejnym typem łożyska możliwym do znalezienia w każdym zakładzie przemysłowym. Wiele maszyn, które pracę silnika elektrycznego lub spalinowego muszą przenieść na wał napędowy, posiadają w swojej budowie ten typ łożyska. Wbrew pozorom zarówno budowa łożyska, jak i zasada działania takiej przekładni jest bardzo podobna i różnią się one głównie skalą. Zatem zarówno ogromna maszyna produkcyjna, jak i skrzynia biegów maszyny rolniczej opiera się o te same zasady łożyskowania.