W branży transportowej i spedycyjnej powszechnie wykorzystuje się rozmaite naczepy. Są to stosunkowo proste konstrukcje pozbawione samodzielnego napędu oraz przedniej osi, które podłącza się do ciągników siodłowych. Służą do bezpiecznego i komfortowego przewozu różnych towarów (w tym nawet wielkogabarytowych). Najbardziej popularne są modele typu firanka, charakteryzujące się bokami przysłoniętymi zasuwaną kurtyną. Udogodnienie to znacznie ułatwia proces załadunku i rozładunku.
Oprócz przyczep firanowych, do celów transportowych często używane są również wersje plandekowe. One z kolei posiadają specyficzną plandekę wierzchnią, którą rozwiązuje się, a następnie całkowicie podnosi. W tym przypadku rozładunku można dokonać zarówno tyłem, jak i bokiem czy górą. Warto ponadto wyróżnić naczepy z ruchomą podłogą, określane inaczej mianem walking floor. Nadają się one doskonale do przewożenia wszelkich materiałów sypkich, palet oraz worków. Mamy tutaj do czynienia z podłogą zbudowaną z 12 bądź 24 listew przystosowanych do swobodnego przesuwania się w granicach 15-25 cm. Cały mechanizm sterowany jest zazwyczaj za pomocą hydraulicznych elektrozaworów. Na uwagę zasługują też następujące naczepy: chłodnie utrzymujące temperaturę od -30 do +30 stopni Celsjusza (do transportowania produktów spożywczych, preparatów farmaceutycznych i chemii użytkowej), wywrotki ładowane od góry (z funkcją podnoszenia), cysterny w kształcie walca (chemiczne, gazowe, paliwowe), silosy (na zboże, mąkę itp.), modele niskopodwoziowe, lawety i platformy pozbawione ścian bocznych.