Jak uniknąć kontuzji podczas biegania?

Dwie kwestie jakie mogą przeszkodzić w bieganiu to brak motywacji lub problemy zdrowotne. Tych drugich można jednak uniknąć, a przynajmniej zminimalizować ryzyko ich wystąpienia jeśli będziemy rozsądnie podchodzili do treningów. Warto stosować się do pewnych zaleceń bez względu na to czy biegamy amatorsko czy bardziej profesjonalnie. Co robić by zapobiegać kontuzjom? 

Dobranie odpowiednich butów

Podstawowym aspektem od którego zależy bezpieczeństwo biegacza są jego buty. Obuwie do tego typu sportu musi być odpowiednio dopasowane, zarówno pod kątem rozmiaru, jak i podeszwy, która będzie dostosowana do terenu po jakim się poruszamy. Z tego względu produkuje się modele na asfalt i twarde nawierzchnie, a także takie przeznaczone do biegania w terenie, gdy potrzebna jest dodatkowa stabilizacja. Wybierając odpowiedni wariant zmniejszymy ryzyko nadmiernego obciążania stóp i kolan. Dobre buty damskie ASICS zwiększą też sam komfort biegu, gdyż obuwie nie przystosowane do tej dyscypliny będzie się ślizgać po powierzchni i może prowadzić do upadków.

Właściwy strój

Warto zwrócić uwagę również na pozostałe części stroju, gdyż zbyt obszerne będą przeszkadzały podczas biegania. Ubiór powinien mieć także charakter termoaktywny, dzięki czemu odprowadzi pot na zewnątrz, co pozwoli uniknąć wyziębienia czy przegrzania ciała, które mogłyby prowadzić do chorób. Tak dzieje się na przykład w przypadku koszulek bawełnianych, które gromadzą pot. Stanowi to dodatkowo obciążenie i jednocześnie może się skończyć przeziębieniem.

Biegając na przełaj pamiętajmy też o tym, że zbyt luźne elementy ubioru mogą zahaczyć o gałęzie czy inne napotkane przeszkody, co może prowadzić do bolesnego upadku i urazu. Dobrej jakości ubrania, jak i sprawdzone buty można z powodzeniem zakupić nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale również zamówić w internecie, często po okazyjnych cenach. Z przykładowymi ofertami można zapoznać się na https://www.runshop.pl/buty-do-biegania,asics-buty-do-biegania,c9.html

Odpowiednie przygotowanie przed treningiem

Bieganie wydaje się być dyscypliną stosunkowo prostą, dlatego wiele osób lekceważy zalecenia dotyczące tego jak powinno postępować się przed rozpoczęciem ćwiczeń, a zwłaszcza kwestię rozgrzewki. Tymczasem ta jest przy okazji biegów niezwykle istotna i pozwala znacząco ograniczyć ryzyko urazu. Kontuzje mogą się pojawić, gdy od razu przystąpimy do zbyt intensywnego biegu, przez który organizm będzie przeciążony i po prostu nie wytrzyma. Z tego względu przed taką aktywnością należy postawić na spokojne rozciąganie, dzięki czemu przygotowujemy się do aktywności.

Zalecane jest również to by sam bieg rozpoczynać od spokojnego tempa i w taki sam sposób go zakończyć. Po ukończeniu trasy także powinno się odbyć dodatkową serię rozciągania i dopiero wtedy można udać się na odpoczynek. Te proste ćwiczenia sprawią, że będzie nam się łatwiej biegało i ograniczymy występowanie pomniejszych urazów, powstających właśnie wskutek przeciążeń.

Zwracanie uwagi na symptomy ostrzegawcze

Kolejnym częstym błędem biegaczy jest ignorowanie niewielkiego bólu i innych objawów ewentualnych kontuzji. Czasem uznajemy, że tak po prostu powinno być, tymczasem może to być symptom drobnego urazu, który nieleczony może się przerodzić w coś poważnego. W ten sposób zdarza się, że delikatnie naderwany mięsień ulega dodatkowym obrażeniom, a następnie zostaje zaleczony w nieprawidłowy sposób i może doskwierać nam do końca życia.

Często ignoruje się także ból w kolanach, podczas gdy ewentualne uszkodzenia mogą prowadzić do ścierania się chrząstki. W razie jakiegokolwiek, nawet drobnego bólu, warto skonsultować się zatem z lekarzem, by upewnić się czy nie istnieje jakieś zagrożenie dla naszego ciała. 

Czas na odpoczynek

Paradoksalnie mimo często dobrych zamiarów, przyczyną kontuzji może być przetrenowanie. Obejmuje to zarówno zbyt intensywne treningi, jak i wykonywanie ich zbyt często. Każdy organizm potrzebuje odpoczynku i czasu na regenerację – jeśli ten nie będzie zapewniony, to zwiększa się ryzyko uszczerbków na zdrowiu. Z tego względu w trakcie tygodnia powinno się zrobić dwa lub przynajmniej jeden dzień przerwy od ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

9 + 8 =